بسم الله الرحمن الرحیم

      همگی می دانیم که غالب ادیان جهان , چه الهی و چه غیر الهی ,برای  گروندگان خود کتابی دارند که آن را مقدس و راهنمای می ندارند.کتب ادیان ابراهیمی عبارتند از قرآن , عهد جدید و عتیق که ما در این مجال به بیان وجه تسمیه و تاریخچه ی انگاشت کتاب عهد جدید خواهیم پرداخت.

                     

  

   1.فصول عهدجدید:

   فهرست ها مختلفی برای عهد جیدنوشته شده است.البته این تفاوت ها , تفاوت در نص نیست ,بلکه ناشی از تقسیم بندی های مختلف ترجمان و محققان است.اما رایج ترین نوع تقسیم بندی فصول عهدجدید به شکل زیر است.

    1.اناجیل چهارگانه:-انجیل مرقس
                               -انجیل متی
                               -انجیل لوقا
                               -انجیل یوحنا
    2.اعمال رسولان مسیح(اعمال حواریون)
    3.نوشته های رسولان مسیح
    4.مکاشفات یوحنا[1]

   البته هر کدام از شاخه ها - همچون شاخه ی اول - دارای زیر شاخه هایی هستند که در فهرست تمامی کتب منتشر موجود, وجود دارد.ما برای طول و دراز نشدن مطلب , از بیان آن صرف نظر می کنیم.بطور کلی عهدجدید شامل 27 کتاب است.

    2.وجه تسمیه ی عهد جدید:

     در نگرش تمام ادیان ابراهیمی , مقوله ی عهد میان انسان و خداوند مطرح است.در یکی از آیات قرآن وجود دارد که می فرماید:(أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْكُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ )[2].که مسئله ی (عهد میان خداوند و انسان) بوضوح در آن مطرح شده است.

    آنطور که از روایات تاریخ موجود در منابع دینی ادیان مسیح و یهود و اسلام , این عهد ابتدا با بنی اسرائیل بسته شد*1 و زمان بسته شدن عهد را  زمان خروج بنی اسرائیل از مصر - پس از گذر از رود نیل - می دانند.*2

   واژه ی عهد نیز دقیقا به همین معنا است.محمد اسماعیل صالحی در کتاب خود در این باره تصریح می کند که:

  ((واژه ی عهدجدید به معنای آخرین پیمان یا سفارش است[3].))

   همچنین پیروز سیار در مقدمه ی خود بر عهد جدید می نویسد:

   ((اگر بر مجموعه ی این نوشته ها عبارت (عهدجدید) اطلاق شد , اساسا بدان سبب بود که نخستین متالهای مسیحی پس از پولس , حکم کردند که این متنها مواد عهدی تازه را در خود دارند که مفاد آن باید حکم بر مناسبات میان خدا و قوم او طی آخرین مرحله از تاریخ نجات باشد[4].))

   و این عهد جدید ب مسیح در واقع ادامه ی همان عهد قدیم بنی اسرائیل با موسی است.فلذا خود مسیح(ع) چنانچه در عهدجدید آمده است می فرماید:((گمان میبرید که آمده ام تا تورات موسی و نوشته های سایر انبیای (بنی اسرائیل ) را منسوخ کنم؟! من آمده ام تا آ« ها را تکمیل نمایم و به آنجا رسانم[5].))

   داود کمیجانی در همین رابطه می نویسد:((آن چه عیسی مسیح گفت و انجام داد - یعنی مجموعه ی تعالیم جدید مخوصا انجیل - منطقا و تحقیقا بر پیکره ی ((عهدقدیم)) (old testament) یهودیان بنا گردیده است[6].))

   همو می نویسد:((مجموعه کتب ملقب به عهدجدید , در وفاق با عهد قدیم نام گذاری شده و به همان سبک و سیاق , به عنوان عهدی فیما بین خداوند و انسان قلمداد گردیده است[7].))

    فلذا بطور خلاصه می توان گفت (عهدجدید) به معنی تجدید پیمانی است که بنی اسرائیل با پیروی از مسیح قرار بود انجام دهد که البته توفیق چندانی نیافت*3.

   3.وجه تسمیه ی اناجیل:

   در این باب مطابق قولی که داود کمیجانی در کتابش از قاموس کتاب مقدس نقل می کند , انجیل به معنای (بشارت) و (مژده) و (نوید) است و منشائیت آن از زبان یونانی است[8].

   4.نگارش اناجیل:

   تمامی اناجیل و دیگر اقسام عهدعتیق بعد از حضرت مسیح(ع) نوشته شده اند.البته از میان نویسندگان آن تنها لوقا و احتمالا مرقس مسیح را درک نکرده اند.

   -انجیل لوقا:

    تمامی محققین بر آن اجماع دارند که لوقا مسیح را درک نکرده است.بلکه شاگرد پوس بوده است.البته برخی وی را شاگرد مرقس نیز دانسته اند و یا حتی معتقدند که از انجیل مرقس در انگشت انجیل خود , بهره برده است[9].

    غالبا وی را فردی باسواد می دانند و معتقدند از آنجا که وی پزشک بوده است , روایات شفاء بیماران را بدقت ذکر کرده است[10].انگاشت انجیل لوقا را عده ای سال 70 م [11] و عده ای سال های 80 و 90 م به بعد دانسته اند[12]. وی علاوه بر انجیل مذکور , کتاب دوم از کتب اعمال رسولان را نیز انگشته است[13].

   -انجیل متی:

   انجیل متی قدیمی ترین انجیل نوشته است.علامه طباطبائی با استناد به قول قاموس کتاب مقدس و حدسیات محققین سال انگاشت انجیل را 35 م و 50 تا 60 م دانسته است[14]. 

   متی در انجیل ود قصد دارد تا مسیح را همان ماشیح بن داود (ماشیح بن دیوید) معرفی کند تا به یهودیان اثبات کند که مسیح همان منجی آخرالزمان است.لذا در کتاب خود بسیار از عهد عتیق در مورد منجی نقل می کند[15].

   -انجیل مرقس:

    به اعتقاد محققان انجیل مرقس قدیمی ترین انجیل است.برخی تاریخ انگاشت آنرا 61 م [16] و برخی دیگر 70 م دانسته اند [17].البته با فرض قبول نوشته ی علامه ی طباطبائی در باب انجیل متی - که فوقا ذکر شد - , دیگر نمی توان انجیل مرقس را قدیمی ترین دانست.البته با توجه به اینکه اکثر مورخان انجیل مرقس را قدیمی ترین انجیل دانسته اند [18] و این که سال انگاشت انجیل مرقس از 61 م پیش تر نمی رود , می توان گقت قول علامه طباطبائی در این باب نادرست است و انجیل متی را باید از سال 61 م متقدم تر بدانیم.

   این انجیل را کولمان مرقس نوشته است.وی حضرت مسیح را درک نکرده بوده است از حواریون ایشان نبوده.آنطور که داود کمیجانی از قاموس کتاب مقدس نقل می کند , وی فرزند زنی به (مریم) بوده است که حضرت مسیح و یارانش هنگامی که به اورشلیم می رفته اند به خانه ی او رجوع می نمودند.مرقس در این مدت از پطرس مطالب بسیاری آموخت و از مسیحیان متعصب دوران خود شد.البته گفته اند که وی شاگرد برنابا نیز بوده است [19].

   مطابق نظر تمامی محققین وی انجیل خود را برای غیر یهودیان و به احتمال زیاد برای مسیحیان رومی و یونانی انگاشته است.لذا در انجیل به شرح برخی آداب یهودیان نیز پرداخته است.وی در انجیل خود در اثبات پسر خدا بودن مسیح همت بسیا گماشته است[20].

   وی فعالیت های تبلیغی دیگری نیز برای دین مسیح داشته است.برای مثال او را بنیانگذار کلیسای اسکندریه در مصر دانسته اند[21].

    - انجیل یوحنا:

    انجیل یوحنا از جمله کتبی مذهبی است که بر سر آن بسیار بحث شده است.از یک جهت محتوای کتاب و ریزبینی نویسنده ,  سبک نگارش این انجیل را متمایز ساخته است و از جهت دیگر مشخص نیست که نویسنده ی آن دقیقا کیست؟!

    قول معروف آن است که یوحنا فرزند (زبدی) یا (زیدی) , و از حواریون حضرت مسیح است که از اهالی شهر صیدا بوده است[22].یوحنا همان است که در باب 5 انجیل لوقا , او را ماهیگیری دانسته اند که به مسیح گرویده.وی جوانترین حواری حضرت (ص) بوده است و احتمالا ابتدا از تلامیذ حضرت یحیی (ع) بوده که وی را به مسیح ارشاد نموده است[23].

    البته برخی دیگر , آراء دیگری ارائه داده اند و معقتدند که نگارنده ی این اثر یوحنای حواری نیست.بلکه یوحنا محصل مدرسه ی اسکندریه است[24].

   تاریخ انگاشت این اثر را , جان بی ناس 110 تا 130 میلادی دانسته است[25] و علامه طباطبائی در مقاله خود بنا بر قول جیمز هاکس در قاموس کتاب مقدس آنرا 65 تا 96 و 98 میلادی بیان کرده[26].

   یوحنا علاوه بر این انجیل , آخرین کتاب عهدین یعنی یوحنا را نیز نگاشته است.

   به هر حال تکلیف نویسندگان عهدجدید همانطور که دیدیم , با تمام اهمیت این کتب در میان محققین و پیروانشان چندان مشخص نیست.در بخش بعدی مقاله , اناجیل جعلی از نظر مرجعیت مسیحی را بررسی خواهم کرد*4.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت:
1.پژوهشی توصیفی در کتب مقدس-دفتر اول-صص214-215
2.یس-60
3.ادیان در گذر زمان-ص481
4.عهدجدید-ترجمه ی پیروز سیار-ص55
5.متی17:5
6.پژوهشی توصیفی در کتب مقدس-دفتراول-ص169
7.همان
8.همان-ص171
9.همان-ص173/و نیز در مقاله ی (تحقیقی کوتاه در باره ی مسیح و انجیل)-
10.ادیان در گذر زمان-ص482
11.پژوهشی توصیفی در کتب مقدس-ص173
12.مقاله ی (تحقیقی کوتاه درباره ی مسیح و انجیل)
13.انجیل عیسی مسیح-ص187
14.مقاله ی (تحقیقی کوتاه درباره ی مسیح و انجیل)
15.انجیل عیسی مسیح-ص1
16.مقاله ی (تحقیق کوتاه درباره ی مسیح و انجیل)
17.پژوهشی توصیفی در کتب مقدس-دفتر اول-ص173
18.جهان مذهبی-ادیان در جوامع امروز-صص677-674/ادیان در گذر زمان-ص482
19.پژوهشی توصیفی در کتب مقدس-دفتر اول-ص172[نقل از قاموس کتاب مقدس-جیمز هاکس-تهران-اساطیر-1317-ص791]
20.انجیل عسی مسیح-ص91 / ادیان در گذر زمان-ص482 / مقاله ی (تحقیقی کوتاه در باره ی مسیح و انجیل)
21.ادیان در گذر زمان-ص482 / پژوهشی توصیفی در کتب مقدس-دفتر اول-ص172
22.پژوهشی توصیفی در کتب مقدس-دفتر اول-ص184 / ادیان در گذر زمان-ص482
23.پژوهشی توصیفی در کتب مقدس-دفتر اول-ص185
24.مقاله ی (تحقیقی کوتاه درباره ی مسیح و انجیل)
25.پژوهشی توصیفی در کتب مقدس-دفتر اول-ص185
26.قاموس کتاب مقدس-جیمز هاکس-اساطیر-1317-ص967
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
توضیحات*:

1.البته در قرآن بار ها و بارها به این موضوع اشاره شده است که یهودیان(بنی اسرائیل) عهدخود را شکستند(سوره ی بقره-27 و الرعد-25 و ...

2.علی اکبر رائفی پور در سخنرانی (سلسله جلسات اسطوره ها صهیونیستی-قوم برگزیده(4):عبرت های ایرانیان) در تاریخ 11/3/1391 در سالن تفاهم )در این باب بطور مبسوط و مستند سخن راند.یرای دانلود به لینک زیر رجوع کنید:
www.masafportal.com

3.زیرا بسیاری از وی پیروی نکردند.مخصوصا فریسیان یهودی که از ایشان کینه ه بدل داشتند.مطابق نظر خود مسیحیان , مسیح با دسیسه ی یهودیان به صلیب کشیده شده است(متی-باب 27-بندهای 32-مرقس-باب 15 - بندهایی 23 به بعد-لوقا-باب 23-بندهای 33 به بعد - یوحنا - باب 19-بند های 17 به بعد).اما  مسلمانان مطابق آیات قرآن معقتدند که مسیح کشته نشده و به آسمان عروج کرد(نساء/57-آل عمران/48).البته مسیحیان نیز قبول دارند که مسیح عروج کرد منتها در اناجیل آمده است که بعد از گذر سه روز از مرگ و خاکسپاری(انجیل متی-باب 28-بند های 1 به بعد-انجیل مرقس-باب 24-بند های 1 تا 8-انجیل لوقا-باب 24-بندهای 1 تا 8-انجیل یوحنا-باب 20-بند های 1تا 10).البته نگرش انجیل برنابا با قرآن خوانایی دارد که طی مقالات بعدی بیشتر راجع به آن توضیح خواهیم داد.

4.هفته ی آتی نمایش داده خواهد شد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
کتابنامه:

1.کتاب مقدس(عهدعتیق و عهد جدید) - ترجمه ی »فاضل خان همدانی-ویلیام گلن-هنری مرکن-اساطیر-1388
2.عهدجدید (بر اساس کتاب مقدس اورشلیم)-ترجمه ی :پیروز سیار-نشرنی-1387
3.انجیل عیسی مسیح-ترجمه ی هزاره ی نو- انتشارات ایلام-2007
4.معنویت تشیع به ضمیمه ی چند مقاله ی دیگر-علامه سید محمد حسین طباطبائی-به همت:محمد بدیعی-انتشارات تشیع-1389-مقاله ی شماره ی 16
5.پژوهشی توصیفی در کتب مقدس-دفتر یکم-داود کمیجانی-سازمان چاپ و انتشارات-تابستان 1384
6.ادیان در گذر زمان از آغاز تا کنون - محمد اسماعیل صالحی - انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان-1389
----------------------------------------------------------------------------------------------------

(حمیدرضامیررکنی)
سرپرست گروه پژوهشی گره